
Dva roky utekly, a díky svátkům, bylo možné udělat nějaká vylepšení (alespoň doufám) na kolejišti. Dopracována krajina a vylepšena funkčnost, ale nejen to. Ukázalo se být nutností, pokud chce modelář bez příprav jezdit s modely na kolejišti, provézt kompletní zabezpečení proti prachu. Moje řešení zabudovaného kolejiště v nábytku bylo osadit veškeré pohledové části plexisklem. Nebylo to snadné, lepení je schopen udělat pouze odborník, jinak jsou ve spoji bublinky a řezání a další přizpůsobení jsou velmi náročně ručním elektrickým nářadím, protože se při vyšší teplotě plexi začne tavit a spoj trhat. Nejlépe se osvědčilo řezání okružní pilou na dvakrát (částečné naříznutí a pak doříznutí). Konečný okraj zvládne nejlépe horní frézka. Pokud vše zakryjete, musíte mít dobré osvětlení, aby se okolní prostor ve skle neodrážel. Takže došlo i na změnu osvětlení za výkonné LED svítidla. Jak to obvykle bývá, když něco vyřešíte, vytvoříte tím další dva problémy. Tady to je kvalita přestavníků výměn Roco v měřídku N, a poměrně snadno se zastavující modely lokomotiv. Oboje znamená při nefunkčnosti rozdělat zaplexisklování, a to při velikosti kolejiště není snadné a ani lehké. Poruchovější modely (ty se špatným hezčeji řečeno horším kontaktem) nechávám jezdi v soupravě ve dvojici (tím se ve většině případů zabrání nechtěnému zastavení vlaku na trati) a výměny se prostě musí odladit. Osvědčilo se mi i přidání staršího ovladače MultiMouse, pokud tablet výměnu nepřepne dá se na tomto ovladačí přes číslo výměny impuls opakovat. Na tabletu opětovným stlačením symbolu výměny měníte i směr přehození a na ovladači můžete opakovaně použít ten stejný. Zatuhlá výměna se někdy takto rozchodí.
Video je zase moc velké (555 MB), tak pozor na mobilní data. Kliknutím na přehrávané video přehrávání (stahování) zastavíte. Zvuk je po novotě ztlumen, kliknutím na symbol reproduktorku jej aktivujete.
Verze videa z roku 2023
Video je zase moc velké (153 MB), tak pozor na mobilní data.
Kolejiště není sice ještě 100% dokončené, patina, osazení stromků a keřů, popínavek i drnů, postav a dalších drobností co dělají kolejiště kolejištěm. Pro nemožnost najít výrobce návěstidel, zatím nedokončeno i z tohoto pohledu. Digitalizace a kompletní zapojení tratí je už ve finále. Video je nedokonalé protože jsem se snažil vyhýbat sloupům osvětlení a dalším překážkám. Pokusím se v budoucnosti natočit lepší.
Kliknutím na video zastavíte přehrávání.
Technické parametry kolejiště DCC:
Dva samostatné okruhy propojené vzájemně spojovací tratí. Dále je využita smyčková propojka na otáčení souprav na obou okruzích, které umožňují průjezd celým kolejištěm i spojkou s lokomotivou v čele vlaku bez nutnosti otáčení. Celkem se dá provozovat až pět současně jedoucích souprav. Jen ruce a hlava to nestíhá ovládat.
Ovládání je aktuálně připojeno přes centrálu ROCO Z21, které umožňuje připojení až 252 ovladačů (to snad ani nikdo nezkoušel) s nakousnutým jablkem i androidem (tablety i mobily).
- 11 průjezdných nádražních kolejí
- 18 odstavných kolejí
- 42 výhybek a 1 křížová výhybka všechny elektricky a digitálně ovládané
- 1 elektrická točna s dalšími odstavnými kolejemi v depu (samostatný ovladač – nejde ovládat přes tablet)










































Video i fotografie jsou autorským vlastnictvím, můžete si jej stáhnout a přehrát/prohlídnout. Jakákoliv úprava, publikování a komerční zpracování je bez předchozího ujednání s vlastníky porušením autorských práv – trestný čin! ©Waignerovi, JI, CZ, 2023.
Komentáře