parní lokomotiva 464.102 „Ušatá“ znovuzrození Fénixe

Národní technické muzeum (NTM) předvedlo v sobotu 25.11.2023 opravenou lokomotivu 464.102 „Ušatá“, po 5 letech mimo provoz a z toho 16 měsíců generální opravy na „Pražském Semmeringu“ při cestě do Hostivice a přes Rudnou zpět do Prahy Masarykovo nádraží.

Jízda byla neveřejná. Nechci to moc komentovat, ale pokud se účastníci nějak podíleli na darech a financování nebo dokonce prováděli opravu či pomohli prosadit takto náročnou rekonstrukci a dali do projektu svoji životní energii, aby po pěti letech tento krásný unikátní stroj byl zachráněn, smekám klobouk. Ti ostatní, se tam prsí za peníze daňových poplatníků a do jejich svědomí nechci zasahovat. Občané daňoví poplatníci se údajně poprvé svezou 28.března 2024.

Jako fandu železnice, mě to moc potěšilo. Jen mě mrzí, že informace se lidé dozvědí více méně až po akci z médií. Díky v tomto směru, za sociální sítě a fandy, co se rádi podělí o zajímavé informace. Může se zdát, že 29 miliónů korun je moc, ale uvažte, že lokomotiva, nestane-li se něco neočekávaného, bude další desítky let ukázkou českého umu a dědictví celých generací železničářů. I můj děda v jihlavském depu byl jeden z nich. To jednoznačně stálo za záchranu. Byla to určitě 1000x lepší investice než nákup respirátorů pro stavební dělníky z Číny. Jak předvedla předchozí vláda s heslem „Bude líp“. Ale komu? To možná „ANO“ a naše děti i vnoučata to vše zaplatí, těm bude hůř. Škoda je, že je to ojedinělá záležitost, když se opravuje parní lokomotiva. Osobně jsem si Ušatou prohlédl v Dolní Lipce před měsícem. Prostě parádně odvedený kus poctivé práce. Kolik lidí se může takovým dílem pochlubit?

Opravu oficiálně dělala 1. kolínská lokomotivní s.r.o., ale mezi železničáři se mluví i o Letohradském depu a lidech ze Žamberského muzea starých strojů a technologií. Všem za to dík.

Lokomotiva 462.102 byla vyrobena roku 1940 s výrobním číslem 2001 v Českomoravská strojírna, a.s., ČKD. Byla vyrobena pouze ve dvou prototypech a byla původně určena pro své úžasné vlastnosti jako záchrana v nepříznivé dopravní situaci v pohraničí na výkony rychlíkové vozby v kopcovitých tratích. Provozně byla nenáročná a spolehlivá, za což vděčí kvalitnímu servisu a provozní údržbě. Sloužila v depech a stanicích Praha Hybernské nádraží (dnes Masarykovo – je to zároveň nejstarší nádražní stavbou v Praze a nejstarším provozovaným koncovým nádražím v Evropě), Jihlava, Nymburk, Hradec Králové, Letohrad, 1977 byla odstavena, 1979 sloužila potupně jako vytápěcí kotel K 687, 1981 předána do sbírek NTM Praha, 1997 znovu provozuschopná TBZ vykonána dne 10. až 12.1.1997, pak v pronájmu F.N.R.R. Nymburk, KHKD do 6/2018, kdy byla předána NTM. Majitel: NTM Praha.

Stroj 464.102 byl úředně dodán ČSD na Silvestra 31.12.1940. Lokomotiva již měla nový znak výrobce s nápisem Praga. Výkon: 1250 kW (1800k), Maximální rychlost: 90 km/h, Pojezd: 2´D 2´ p2t, Rozvod: Heusinger, šoupátka Trofimov, Hmotnost: 87,7 t, Hmotnost vyzbrojené: 113,3 t, Délka: 15,3 m, Šířka: 3,1 m, Výška: 4,6 m, Průměr spřažených dvojkolí / běhounů: 1624 mm / 880 mm. Nejmenší poloměr oblouku 150m, Tlak páry 18 atm, Objem uhlí 7m / vody 13,5m, plocha roštu 3,5m, průměr válce 500 mm, zdvih pístu 720 mm, maximální tažná síla 10 000kg

Nové značení CZ NTM 90 54 3997 018-7.

Poznámka k první a druhé fotografii: Je až neuvěřitelné, že před 25 lety si mohl našinec digitálně vyfotit fotografii velikosti poštovní známky a dnes většina z nás nosí v kapse fotoaparát v mobilu, který dokáže dělat neuvěřitelné fotky složené z 3 a více ohniskových vzdáleností a software dokáže v podstatě úplně eliminovat všechny nekvalitní části obrazu. Fotky pak vypadají naprosto dokonale. Kdybych zde mohl dát plnou kvalitu nechtělo by se vám věřit jak dokonale ta fotka vypadá (zde jsem nechal o 10% vyšší kvalitu než fotky níže). Co na tom, že je to lež. Není světla bez stínu a ostrosti bez rozostření. Ani Váš pohled na svět není dokonale ostrý od předu do nekonečna. Proto, když se na fotografii díváte nechce se vám věřit, že je to skutečnost. A není. Je to jen upravená pravda, aby se vám více líbila. Je to stejné jako s umělou inteligencí. Když neví, tak si to vymyslí. To není dobré, jak jsme klamáni není, není

Nicméně jsem rád, že to Eva nafotila, protože s teleobjektivem nemohu k mašině moc blízko a pořád mi tam někdo z účastníků postával a kibicoval.

Následující fotky ze zrcadlovky jsou tím správným zachycením atmosféry okamžiku bez vylepšování.

Video i fotografie jsou autorským vlastnictvím, můžete si jej stáhnout a přehrát/prohlídnout. Jakákoliv úprava, publikování a komerční zpracování je bez předchozího ujednání s vlastníky porušením autorských práv – trestný čin! ©Waignerovi, JI, CZ, 2023.

Označeno tagem

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *