parní lokomotiva 464.202 „Rosnička“ – Šumperk 3.6.2023

Rosnička je naše nejmodernější parní lokomotiva, která přes svoji technickou zdatnost doplatila na ukončení výroby parních lokomotiv a začátek sériové výroby elektrických a motorových lokomotiv ve Škodovce i ČKD. ČSD měla o výrobu a nákup lokomotiv zájem, přesto byly vyrobeny jen dva prototypové kusy. Do dnešní doby přežil pouze jeden 464.202.

Svoji službu na rychlíkové a osobní vozbě započala v Jihlavě roku 1956, koncem roku 1967 se přestěhovala do depa v Brně Dolní a v roce 1972 se naposledy přesunula, a to do Olomouce. Od roku 1972 je v majetku Národního technického muzea.

Několikrát byla opravována NTM – depozitář Čelákovice, od 1980 v Nymburku – oprava do vystavovatelného stavu, 1993 LD Olomouc po náročné opravě provozní lokomotiva, 9/2008 opět neprovozní Olomouc, v letech 2013/2014 oprava DHV Lužná u Rakovníka, 9/2014 provozní ČD Muzeum Olomouc, 2020 – 2021 oprava, 8/2021 lokomotiva je znovu provozní.

Výrobce: Škoda Plzeň (Závody V. I. Lenina Plzeň, n. p.), tovární označení Škoda 72Lo1, provozní označení: 464.202, rok výroby: 1956, výrobní číslo: 3378, majitel: NTM (provozuje ČD a.s.). Technické parametry: výkon: 1250 kW, maximální rychlost: 90 km/h, rozvod: Heusinger, hmotnost vyzbrojené: 112 t, délka: 16,6 m, šířka: 3,1 m, výška: 4,6 m, průměr spřažených dvojkolí / běhounů: 1624 / 880 mm.

Následující fotografie jsou z parní jízdy do Jeseníků při příležitosti 25. ročníku Slavností města Šumperka. Nutno podotknout, že oslavy probíhaly v parku kousek od nádraží. Skvělá akce plná různých atrakcí pro děti spojená s řemeslným jarmarkem a různými vystoupeními. Povedená komorní pohodová akce ku potěše místních i návštěvníků.

Foto 3.6.2023 Zábřeh na Moravě – Šumperk – Loučná nad Desnou – Šumperk – Ruda nad Moravou

Označeno tagem

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *