Poslední velké setkání parních lokomotiv roku 2023.
Oslavovalo se výročí prvního vlaku z poloviny října roku 1873 jedoucí z Dolní Lipky přes Hanušovice do Štemberka po nově vystavěné Moravské pohraniční dráze.
Samotného mě překvapila extrémně velká účast fotografů, tak i zájemců o svezení parním vlakem. Vlaky byly vypraveny z Pardubic, České Třebové a Olomouce. Sledoval jsem parní lokomotivu 433.001 „Skaličák“ z České Třebové do Letohradu, kde se celý vlak připojil k vlaku z Pardubic a společně s lokomotivou 555.0153 „Němka“ dojely do Dolní Lipky. Z Olomouce sem mířila lokomotiva 464.202 „Rosnička“ s vlakem a postrkem T466.0007 „Pilštyk“, který určitě nepotřebovala, protože Rosnička je výkonná lokomotiva. Pilštyk jako jeden z pokladů se připojil k ukázce lokomotiv dieselové trakce. Němka pak ještě sama zajela do Hanušovic a zpět. V Dolní Lipce byly vystaveny legendární stroje „Sergej“ T679.1529, „Čmelák“ 771 172-4, „Brejlovec“ 750 059-8, „Malý Hektor“ 720.539-6 a maličká, čerstvě opravená, „Dvěstějedenáctka“ nebo také „Prasátko“ T 211.0503. A něco jako samohybný kočár a nákladní automobil Škoda sentinel, to bylo opravdové překvapení.
Perlou byla ukázka nově opravené „Ušaté“ 464.102, která předchozích několik dní podnikla cestu do Prahy na vážení a soustružení kol. Přidávám několik fotek nádherně provedené práce naleštěné lokomotivy. Těším se, až bude v provozním stavu a připravena pro jízdy. Posledním účastníkem pod párou byla 431.032 „Ventilovka“, která vezla hned dva vlaky z Dolní Lipky do Štítů a zpět.
Nečekal jsem takovou účast a zájem veřejnosti. Problém byl najít místo na focení, kde by se nepletla desítka a více lidí s mobilem. Udělat fotku nebylo tentokrát vůbec snadné. I mě se v jednom případě na poslední chvíli povedlo vlézt do cesty jinému fotografovi s kvalitnější technikou, kterého jsem si nevšiml. Ukazoval mi pak fotku, kterou pořídil a byla fajn. Mohl jich, nebýt mě, pořídit víc. Omlouvám se.
Pořadatelé se tentokráte vytáhli. Ve stanici a bývalé výtopně, Dolní Lipka předvedl pořadatel komentované přednášky o historii dráhy, něco o uvažovaném železničním muzeu. Za doprovodu hudby se každý mohl občerstvit, dle svého uvážení za lidové ceny. Pořadatelé zbytečně neprudili a neřešili koridory pro návštěvníky a počítali s tím, že každý si chce vlak vyfotit v mnoha případech s celou rodinou. Zajistili bezpečnost, ale ne na úkor toho, že se návštěvníci mohli pohybovat v prostoru celého nádraží. To vše vytvořilo společně s hudbou a občerstvením pohodovou atmosféru pro všechny. Nic upjatého, pohoda a klídek. Chvála, chvála, chvála. Focení. No. Najít okamžik, kdy se vám u exponátu někdo neflinká, to bylo někdy nemožné, ale jinak super akce. Takto to má vypadat. Všechna čest.
Možná by stálo za úvahu pořádat podobné akce na takto méně exponovaných nádražích, kde není tak velký železniční provoz.
Foceno dne 7.10.2023 Tratě Česká Třebová – Ústí nad Orlicí – Letohrad – Lichkov – Dolní Lipka – Hanušovice – Štíty
Komentáře