Oblíbená a hlavně rozšířená lokálková parní lokomotiva z přelomu 19. a 20. století pro vozbu smíšených vlaků na regionálních tratích a vlečkách.
Původní lokomotiva rakouské řady KkStB 97.194 z let 1878–1913 vyrobena v První česko-moravská továrna na stroje v Praze Libni (310.093 v roce 1901 výrobní číslo: 63/01) od 1937 převzata ČSD pod označením 310.093.
Kafemlejnky byly jednoznačně nejrozšířenějšími lokomotivami našich lokálních tratí. Dosluhovaly na posunu v malých stanicích, výtopnách a vlečkách do konce parní trakce. Vyráběly se přes 35 let v počtu nejméně 300 kusů ve většině lokomotivek Rakousko-Uherska nejvíce Krauss & Comp, Linz, První česko-moravská továrna na stroje v Praze Libni. Některé ve službě vydržely až do ukončení parního provozu. Většina byla zachráněných (310.072 – Plzeň, 310.093 – České Budějovice, 310.0134 – Turnov) díky umístění na podstavec jako pomník nebo se dochovaly částečně pojízdné na vlečkách.
Domovské depo 310.093 poslední zjištěné nasazení Místní dráha Rakovník–Bečov–Bochov (Lokalbahn Rakonitz-Petschau-Buchau) provoz KkStB, 1937 Zvolen, Fiľakovo, Nové Zámky, 1951 prodej cukrovaru v Trenčianskej Teplej, 1982 v péči sdružení Stocker Club České Budějovice. Přezdívka „Kafemlejnek“ někde také „Nazdárek“.
Výrobce: První českomoravská továrna na stroje, Praha-Libeň (PČM), Majitel: ČD DHV, Uváděný maximální výkon: 230 kW, maximální rychlost: 40 km/h, Rozvod: Allan – Trick, Hmotnost vyzbrojené: 30,6 t, Délka: 7,9 m, Šířka: 2,7 m, Výška: 4 m, Průměr hnacích dvojkolí: 930 mm.
Foto 29.7.-13.8. 2023 Parní Léto Telč 2023, Kostelec-Telč- Dačice.
Komentáře