V březnu 2023 vydala firma PIKO model diesel motorové jednotky Stadler GTW 2/6 druhé generace ve zbarvení Najbrt 2 pro ČD. Model je značen číslem 9580 946 026-1 (rozdílné značení v roce 2018-2020 následně přeznačeno na jednotnou řadu ČD 646), regionálním znakem Olomoucký kraj a heslem „Jedeme v tom spolu…“ odkazujícím na katastrofický rok 2019-2020, kdy národem milovaní přestárlí politici v panice, o svůj pro společnost bezcenný život, utratili peníze našich dětí a vnoučat za ochranné pomůcky pro čínské stavební dělníky a málem zruinovali celé naše 30 let budované hospodářství, a dosud je za to nikdo neodsoudil. Prodavačka u kasy v marketu špatně vrátí nebo vezme falešnou bankovku a platí to ze svého. To sen nepatří, ale nemohl jsem si pomoci, když něco tak trapného dají na lokomotivu i na model.
Model je analogový DC 14V (PIKO 59134) s konektorem pro dekodér NEM 652. PIKO modely mají doporučené jejich vlastní dekodéry a nutno říci, že to není od věci je pořídit, protože mají lepší proudové parametry než ostatní výrobci. Tento model má jeden podvozek poháněný motorem, tak by to neměl být až tak velký problém. Zato třeba stejný model PIKO Stadler GTW 2/6 v měřítku N 1:160 má motory dva a tam by to už problém byl. Při digitalizaci tedy volím originál dekodér od PIKO (PIKO 56403) lokomotivní DCC a samostatný zvukový dekodér PIKO DCC (PIKO 56198) připojený do originálního konektoru v lokomotivním dekodéru. Nutno podotknout, že zvuky PIKO ve srovnání s ZIMO dekodéry u Roco modelů jsou doslova děsný, ale pokud bych neměl to srovnání, tak při trošce dobré vůle tam zvuk je. Je to těžký kompromis. Kvalita zvuku už jen továrního ZIMO je úplně jinde, ale pokud výrobce v modelech použije motor s velkým odběrem, tak dekodér může za několik minut ježdění doslova uvařit. Vyhodíte tři tisíce a stejně pak koupíte předražené originální řešení. Navíc Vám bude s originálem platit záruka na model. S cizím dekodérem je pak na Vás, zda-li závadu prokážete. I přes o tisíc dražší dekodér se mnoha funkcí nedočkáte. Osvětlení je pouze všech tří čelních světel současně a koncová červená. Ve směru jízdy jsou všechna automaticky přepínatelná. Zapnutí a vypnutí zvuku, dvě houkání (jedno spíše zní, jako by někdo tahal kočku za ocas) a staniční rozhlasové hlášení v němčině. Prostě řečeno, moc práce si s tím u PIKO nedali.
Jízda modelu je ale téměř neslyšná (samozřejmě bez zvuku) a plynulá od nejnižší rychlosti. Se zvukem se aktivuje i režim, který imituje jakési jízdní stupně, takže souprava zrychluje v několika krocích. Skřípění brzd při brždění je slabé, ale je. Nejhezčí je zvuk startování, následný běh motoru na volnoběh a i vypínání motoru. To musím hodnotit jako docela věrné. Instalace dekodérů nebyla nesnadná.
Postrádám v základu osvětlení interiéru (model v měřítku N 1:160 ho má). Je zde možnost osvětlení dokoupit za další dva ne levné příplatky (PIKO 56139) a další čekání než přijdou od dodavatele.
Technické parametry modelu: kód výrobce: PIKO 59134, měřítko: H0 1:87, železniční správa: ČD, epocha: VI, rozměr: 453 mm, minimální poloměr oblouku: 358 mm.
Vyfotit se mi podařilo jednotku u Šumperka, ale už jen na velkou vzdálenost.
České dráhy pořídily na začátku roku 2019 pro Olomoucký kraj celkem 12 jednotek Stadler GTW. Jejich modernizace se ale zadrhla, do první soutěže se nikdo nepřihlásil. Dráhy se proto rozhodly zprovoznit čtyři jednotky vlastními silami. Provozní budou nasazeny na trati z Olomouce do Drahanovic (provozní soubor Haná).
Po celkové modernizaci budou zbývající jednotky nasazeny také na Jesenicku (provozní soubor Sever), kde obslouží tratě ze Šumperka do Hanušovic a Jeseníku nebo z Olomouce do Moravského Berouna.
Na rozdíl od první soutěže se na druhý pokus zájemci přihlásili. Kompletní modernizace bude zahrnovat i vybavení souprav LCD monitory, přibude wifi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a nové bude také čalounění sedadel.
Jednotky dříve jezdily pro Deutsche Bahn na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za ojeté vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít údajně na 300 milionů korun.
Technické parametry: Třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu motoru – 550 kW, Rok výroby – 1999/2000, Max. rychlost – 120 km/h, Max. zrychlení – 0,85 m/s2, Délka jednotky – 38 660 mm, Šířka skříně – 3 000 mm, Celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg, odveze 108 sedících cestujících, 80-103 stojících cestujících (asi dle velikosti)
Nové a konečně dobré foto ze Senice na Hané 08/2024
Komentáře