H0 scale „Hrboun“ 375.002 výrobce ROCO – DCC se zvukem (recenze/hodnocení) – video

Video je velké 65 MB. Pozor na mobilní data!!!

Přehrávání videozáznamu můžete kliknutím zastavit.

V dubnu 2024 vydala firma Roco netrpělivě očekávaný model Hrbouna. Parní lokomotiva s tak elegantním designem a obrovskými koly (2,1 metrů průměr v originálu) není vydávána často. Proto model hodně oko potěšil.

Popisovat kvalitu provedení, jízdní vlastnosti, funkce a originální zvuk s dekodérem ZIMO u značky Roco je obtížné, v podstatě je vše v nejvyšší úrovni. Prostě vše dokonalé v nejvyšší kvalitě. Zvuk je čistý a celkem věrný. Jedině co postrádám u výběru 19 funkcí ovládání zvuků a osvětlení je osvětlení podvozku. Jako je u mnoha nových modelů za podstatně nižší cenu z posledních dvou let. Je vidět, že výrobce věnoval mnoho času detailům, které ve velkém množství najdete v přiložených sáčcích. Je to trochu škoda, protože modely si často kupují muži, již pokročilejšího věku s rukama plných mozolů od náročné práce. Mladí na to nemají, ty platí za luxus pořídit si děti, a stát jim s tím vůbec nepomáhá, bydlení je nedostupné, půjčky na obrovský úrok a nesplnitelných podmínek, a kdo si může opravit dům po babičce, když ho nemá. Bohužel starší nemají ruce již tak obratné a spoustu doplňků si poničí nebo umístí špatně. Nechci raději psát o stavu očí. Lupy mají pohotovost. Výrobce zaměstnává ženy s droboučkýma ručkama, které by to jistojistě zvládly lépe a rychleji. Než se pustíte do osazení doplňků, včetně topiče a strojvedoucího, tak si na to vyčleňte více času, připravte jemné kvalitní nářadí, lepidlo a hlavně nervy. Model pak bude spíše vhodný do vitríny než ho drásat na kolejišti.

Nemohu si odpustit u modelu za 14 tisíc korun, že nebyla věnována větší pozornost funkcím s osvětlením a více času odladění pohonu se synchronizací zvuku. Zaujalo mě řešení pohonu první a poslední nápravy tendru a pomocí kardanu jsou poháněny všechny tři velká kola lokomotivy. Lokomotiva není vůbec vhodná pro provoz v malých obloucích pod poloměr 358 mm na kolejišti (minimální doporučení výrobce). I na větších poloměrech se občas tak divně lokomotiva klátí. To přičítám právě tomu pohonu velkých kol lokomotivy. Tendr na lokomotivu v oblouku tlačí, a vzniká efekt, kdy se zvedne první velká náprava ve vnitřním oblouku. Být model o 5 tisíc levnější, tak bych ani nepípnul. To je stejné jako s hodnocením aut. Poměr kvalita / výkon / cena. Celkově je model krásný a jezdí také dobře.

Technické parametry modelu: kód výrobce: ROCO 7110005, měřítko: H0 1:87, železniční správa: ČSD, epocha: II – III, rozměr: 248 mm, minimální poloměr oblouku: 358 mm.

Video i fotografie jsou autorským vlastnictvím, můžete si jej stáhnout a přehrát/prohlídnout. Jakákoliv úprava, publikování a komerční zpracování je bez předchozího ujednání s vlastníky porušením autorských práv – trestný čin! ©Waignerovi, JI, CZ, 2024.

Na našich kolejích u ČSD jezdilo celkem 35 lokomotiv této řady 375.0, celkem bylo v rakouskouherské monarchii vyrobeno 90 strojů. Provozní rychlost 100 km/h. Maximální rychlost dosažená při zkoušce 31. 3. 1911 byla 117 km/h. Dochovala se pouze jedna neprovozní lokomotiva současně vystavená v NTM v Praze. Provozní byla rakouská 310.23 do podzimu roku 2023, kdy jí končila kotlová zkouška. O dalším osudu rozhodnou peníze v řádech miliónů korun potřebných na opravy topeniště a kotle i nové kotlové zkoušky. Podaří-li se našim sousedům na to peníze sehnat, budeme mít šanci se na ni podívat v provozu i na kolejích.

Větším strašákem je zavedení nového zabezpečovače ETCS (European Train Control System). Po jeho zavedení nebudou žádné starší stroje mít možnost jezdit na těchto tratích. Zatím není žádné dostupné a schválené řešení ani výjimka jak parní lokomotivy od roku 2025 provozovat na úsecích s ETCS.

Několik fotek z akce Den železnice 2012 konané v Brně (29 září 2012). Sestřička našeho Hrbouna provozní rakouská 310.23 na trati Brno – Břeclav – Brno.

Označeno tagem

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *