parní lokomotiva 555.0153 „Němka“

Původně německé „válečné lokomotivy“ řady 52 DR (Deutche Reichsbahn – Německá říšská dráha). V rámci II. světové války musely tyto stroje vyrábět všechny továrny na výrobu lokomotiv v celé Němci okupované Evropě včetně Škoda Plzeň. Celkem od roku 1942 do 1945 pro potřeby Wehrmachtu bylo vyrobeno 6700 kusů. Velké množství jich bylo zničeno při válečných náletech bombardováním nebo přímými nálety. Zbývající si v roce 1945 rozdělily obnovené evropské státy v rámci poválečných reparací. České státní dráhy do provozu zařadily přibližně 280 kusů s označením 555.0 z toho některé byly přestavěny na topení mazutem a označeny 555.3. Využívány byly hlavně v nákladní dopravě, kde byly značným přínosem pro svůj vysoký výkon. Sloužily ve všech velkých výtopnách ČSD. Velké topeniště a nekonečný apetit si v provozu vyžádal současnou službu dvou topičů.

Stroje končily ve službě šedesátých a sedmdesátých letech minulého století, poslední dosloužila v roce 1973.

Za zmínku stojí, že konstrukce dvojčité lokomotivy 555 původně vycházející z řady DR 50, byla s ohledem na válečné potřeby vysokého množství, výrazné zlevnění výroby a chronického nedostatku drahých kovů, konstrukčně přepracována s německou precizností téměř do sériové výroby podobající se moderní výrobě automobilů. Zjednodušením složitých technologických částí, výrobních procesů i menším počtem jednotlivých dílů bylo dosaženo vysoké úspory výrobního času, kovů i ceny.

Lokomotiva 555.0153 byla vyrobena v roce 1944 ve Floridsdorfu s výrobním číslem 16968, předána DRB s označením BR 52.7620. Po válce sloužila u ČSD jako válečná kořist. 1960 byla prodána do Jugoslávie do uhelných dolů Kreka, kde sloužila pod označením 33-502 do roku 1990. 1991 ji kopil do sbírky rakouský spolek 1. ÖSEK. 2001 ji odkoupil současný vlastník KHKD. Po generální opravě v dílnách ŽOS České Velenice v letech 2001-2002 a technicko-bezpečnostní zkoušce 2003 byla zařazena zpět do provozu.
Zahrála si ve filmu Poslední vlak z roku 2006 a dalších, protože to byla jistý čas jediná provozní „Němka“ v Česku a byla žádaná filmaři.

Výrobce: Wiener Lokomotivfabrik, Florids, Majitel: KHKD, Uváděný maximální výkon: 1178 kW, maximální rychlost: 80 km/h, Rozvod: Heusinger, Tlak páry v kotli 16 bar, Hmotnost lokomotivy bez tendru ve službě: 84,3 t, Délka: 13,6 m, Šířka: 3,3 m, Výška: 4,6 m, Průměr spřažených dvojkolí/běhounu: 1400 mm / 850 mm, Tendr: 930.2, Hmotnost tendru vyzbrojeného: 60,5 t, Průměr dvojkolí: 950 mm, Celková délky s tendrem: 23 m.

Foto 26.8.2023 Dolní Lipka – Hradec Králové – Dolní Lipka

Označeno tagem

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *